17. МАРТ
СПОМЕН ПРЕПОДОБНОГ ОЦА НАШЕГ
МАКАРИЈА КОЉАЗИНСКОГ (Архимандрит Др Јустин Поповић, Житија Светих за март)
Преподобни Макарије Кољазински води порекло од племићког рода тверских бојара Кожиних. Родио се у селу Грибкову, на десетак километара од града Кашина;[1] сада се то насеље назива Кожино. Његови родитељи: отац Василије који се прославио ратним подвизима при великом кнезу Василију Васиљевичу Тамном,[2] и мати Ирина, одликоваху се побожношћу и васпитаваху децу своју у добрим обичајима. До пострижења у монаштво Макарије се звао Матеј. У седмој години родитељи га дадоше да учи књигу. Маломе Матеју књига иђаше лако, и он убрзо страсно заволе читање. Читајући Божанске књиге, он понираше у њихову садржину и примаше к срцу прочитано. Видећи то, родитељи се радоваху. Матеј избегаваше дечје игре, и када поодрасте он стаде размишљати о таштини световног живота и помишљати на удаљење од њега. Њему непрестано беху на уму Спаситељеве речи: Ако хоћеш савршен да будеш, иди продај све што имаш и подај сиромасима; и имаћеш благо на небу; па хајде за мном (Мт. 19, 21). Он жељаше да следује овим речима. Но родитељи његови нису желели да се он замонаши, иако су видели да је то његова искрена жеља. Они су му говорили да се човек може спасти и у свету, потсећали га на беседу светог Јована Златоуста: „Против оних који забрањују брак“, наводили му библијске примере и новозаветне светитеље који су се спасли у свету и живели у браку. Иако је пламено желео да се удаљи из света, Матеј је ипак схватао јачину родитељских разлога, и као послушан син није хтео да их љути, и рекао је: Нека буде воља Господња, ја се не противим вашој жељи.
Родитеље обрадова оваква одлука сина, и они га оженише девојком Јеленом, из породице племића Јахонтових. Ступивши у брак, Матеј ипак не престаде мислити о томе да се доцније удаљи од света. Проводећи у браку побожан и чист живот, он се договори са женом да онај од њих, који надживи другога, не остане у свету, не ступа у други брак, већ прими монаштво.
Годину дана после женидбе Матеју умреше родитељи; а две године после тога, по вољи Божјој, престави се и његова супруга Јелена. Сада Матеј ништа друго није желео него да испуни своју давнашњу намеру: да остави свет и прими монашки постриг. Ништа му сада није сметало да оствари своју жељу. И он одмах, по заповести Христовој, раздаде своје имање сиромасима и отиде у оближњи манастир Клобуковски,[3] крај града Кашина, и постриже се у монаштво са именом Макарије. И с огњеном ревношћу стаде он проходити манастирска послушања, повињујући се са највећом смиреношћу и кротошћу не само игуману него и најмлађима између братије. Неизоставно посећујући храм Божји и неуморно се трудећи у разним манастирским радовима, он остало време посвећиваше молитви и бдењу, усрдно читајући Житија светих и друге божанствене књиге, старајући се подражавати примере пређашњих подвижника и чувајући у срцу поуке, извучене из прочитаних књига. Подвизи младога монаха изазиваху дивљење код све манастирске братије.
Пошто поживе не мало година у Николајевском Клобуковском манастиру, Макарије стаде помишљати на усамљенички живот. Утврдивши се у овој мисли, он је откри игуману и стаде просити његов благослов. Игуман, видећи искрену жељу Макаријеву, даде му очинску поуку и благослови га на нови пут подвижничког живота. Макарије пронађе место које одговараше његовим жељама, недалеко од Кашина, на дваестак километара, на реци Волги, између два осредња језера, у густој шуми. Ту он направи себи келију и стаде се подвизавати у посту, молитви и бдењу. Нико му не сметаше у усамљеничком подвигу. Дивље звери га не нападаху него се умиљаваху, и он дељаше с њима своју сиротињску храну.
Али Макарије се није дуго подвизавао у потпуној усамљености. Ускоро се к њему стадоше сабирати други подвижници; а најпре дођоше седам стараца из Клобуковског манастира. Сабра се не мало инока и из других места. Око келије Макаријеве никоше нове келије и образова се пустињско братство. Овом новом братству беше потребан храм Божји ради заједничке молитве и примања Светих Тајана. Преподобни Макарије са својим саподвижницима сагради са благословом тверског архипастира осредњу дрвену цркву у име Животворне Тројице.
Пустињска братија се стално умножаваше, те се појави прека потреба да имају свештеника и игумана. Сам Макарије по смирености својој није хтео да се прими тога звања, него је то предлагао другима, ма да је сам руководио подвижничким животом нове обитељи. Он заведе строги поредак манастирског општежића са строгим уставом. Он прописа правило да се у обитељи не држи алкохолно пиће, да се не једе и не пије по келијама већ само за заједничком трпезом. Сам он даваше пример строгог живота, трудољубља и смирења. Са свима се он опхоћаше просто и љупко. При сусрету са ма којим од своје братије, без обзира на узраст, он говораше: „старчићу добри“, и називаше га по имену.
Устав манастирског живота, уведен преподобним Макаријем, беше тако строг да га нису могли држати онако како је то желео оснивач обитељи. Један за другим били су смењени два игумана због нарушавања овога устава. Братија најзад умолише преподобног Макарија, да он сам прими свештенички чин и власт игумана. После дугог одбијања преподобни напослетку пристаде; и праћен од неколико монаха он се упути у Твер, где и би епископом Мојсијем постављен за игумана. Братија беху неисказано обрадована када сазнадоше да се преподобни Макарије враћа у манастир у чину игумана, па му приредише свечан радосни дочек. И као игуман, преподобни Макарије вођаше најпростији начин живота, иђаше у бедној одећи и даваше пример у свима манастирским трудовима.
Основање Макаријем нове обитељи, иако у пустом месту и дивљој шуми, ипак не беше свима пријатно. Власник околног земљишта, неки Иван Кољага, од самог почетка гледаше на Макарија не благонаклоно. А када црква би подигнута, и братство се умножи, и Макарије постаде игуман, онда се та нељубав претвори у злобу и отворено непријатељство. Кољага се бојао да његова земља на неки начин не пређе у посед нове обитељи, па се реши да Макарија уклони по сваку цену, макар убиством. Али по промислу Божјем, таква зла намера се не само не оствари него послужи на корист обитељи и на славу преподобног Макарија. С почетка смрт задеси Кољагину породицу, па потом и сам Кољага тешко се разболе. У таквој несрећи он најзад увиде да је то Божје наказање за његов тешки грех – злу замисао противу Макарија, раскаја се и нареди да ге носе к преподобноме. Крај ногу Макаријевих он са сузама исприча о својој замисли и мољаше опроштај и молитве. Видећи искрено кајање свога непријатеља, преподобни рече: „Бог нека ти опрости!“ и поучи га, дуго му говорећи о пролазности земаљских блага и о таштини света. Кратка поука преподобнога тако делова на Кољагу, да он одлучи да сам остави свет, постриже се код преподобног Макарија, и сву земљу своју поклони манастиру, који од тада сам преподобни Макарије, из смирености, стаде називати Кољазинским.
Глас о строгом монашком животу Макаријевом у новој обитељи стаде се ширити не само по околини већ и по удаљеним местима. К Макарију се стадоше стицати из ближих и даљих места разни људи, мирјани и монаси, жељни спасења. Једном дођоше к њему два младића бојарскога рода, које он одавно познаваше. Примивши их у својој келији као обичне путнике, он их стаде распитивати куда и ради чега иду. Путници одговорише да имају жељу оставити свет и настанити се у некој пустињи. „Знајући те од детињства, говораху они, и сећајући се твоје пређашње љубави и поука из Божанског Писма, и слушајући сада о твом строгом монашком животу, ми дођосмо к теби да те молимо да нас примиш код себе на послушање“.
Преподобни, желећи да их стави на пробу, рече: „Ја сам грешан човек, зато сам се и настанио у пустињи, да се молим Богу за опроштај грехова својих, а ви се вратите к родитељима својим, да их не би ожалостили“. Но младићи беху дошли са одлучном намером да остану у манастиру под руководством славног, ма да и смиреног подвижника; и они га са сузама стадоше преклињати да их прими у заједницу. Видећи код младића искрену и нелицемерну жељу да себе посвете монаштву, преподобни их прими у свој манастир, и после потребног искушеништва он их удостоји монашког пострига.
Мудро управљајући братством које се увећавало, преподобни Макарије провођаше време у посту, молитви, труду и бдењу. Он усрдно читаше Свето Еванђеље и друге књиге Светога Писма, и непрестано поучаваше спасоносном путу како братију тако и све долазнике.
Очевидац и сведок подвижничког живота Макаријевог и строгости његовог манастирског општежићног устава био је знаменити подвижник монаштва тога доба – свети преподобни Јосиф Волоколамски[4]. Имајући намеру да оснује нови манастир по правилима строгог општежића, преподобни Јосиф крену на пут из Пафнутијевог Боровског манастира[5] да обиђе северне руске манастире, да види монашки живот и проучи манастирске поретке и уставе. У томе странствовању он наврати и у Макаријев Кољазински манастир, виде преподобног Макарија, разговара са њим и остави следеће казивање у свом „Сказанију о свјатих отцах“:
„Ја видех, – каже преподобни Јосиф – и блаженог старца Макарија, игумана, оснивача Кољазинског манастира. Он ми казиваше ово: „Кад ја дођох на ово место, са мном дођоше седам стараца из Клобуковског манастира. Они беху тако савршени у врлинама и у постничком и монашком животу, да сва братија долажаху к њима ради поуке и душевне користи: и они, просвећујући све, учаху их корисноме; оне који су проводили живот у врлинама, они утврћиваху; а оне који су скретали у недоличност, њих кораху, изобличаваху и не допуштаху им да раде по својој вољи“. Таква беше тада, по речима Макарија, побожност у манастиру и благоустројеност; све се радило сагласно отачким и општежићним предањима, тако да се дивио велики старац Митрофан Биваљцев. Он тада беше допутовао са Свете Горе Атонске, где је провео девет година. Он говораше братији: „Бадава сам се мучио и без успеха превалио тако далек пут у Свету Гору, када имамо Кољазински манастир: јер је могуће спасти се и онима што у њему живе; у њему се све ради као по општежићима која се налазе у Светој Гори“.
Из Кољазинског манастира, који се одликовао тако побожним животом, изишло је, још за живота преподобног Макарија, неколико оснивача нових манастира. То су: Јефрем Перјекомски[6] основао Перјекомски Николајевски манастир у Новгородској области на језеру Иљмену; и преподобни Паисије Угљички[7], рођени сестрић преподобног Макарија, основао Покровски манастир, близу града Угљича, на левој обали Волге.
Побожни живот Макаријев беше славан пред људима и по вољи Богу. Молитва његова бејаше чудотворна. По моћи ове молитве Бог многима дарова утеху у невољама и исцељења од недуга и болести. У Кашинском срезу беше, и сада постоји, село Кесово, или Кесова Гора. Тамо живљаше неки Захарија, који дуго боловаше и беше узет. Он је много слушао о моћи Макаријеве молитве пред Богом, па стаде молити своје блиске да га одвезу к преподобном игуману Кољазинском. Када га одвезоше, он горко плакаше пред игуманом и преклињаше: „Преподобни оче Макарије, помози мени узетоме!“ Преподобни одговори: „Брате, тебе су донели да пробају моју немоћ. Како молиш помоћ од грешника, који је на једвите јаде стекао нешто мало за своје поправљење!“ Али узети продужи запомагати: „Знам, слуго Божји, знам да молитва твоја пред Богом за мене грешног и јадног неће остати узалудна!“ Видећи искрену и дубоку веру болесникову, Макарије рече: „Чедо, преблаги Бог не жели смрти грешника, него живот и обраћење ка спасењу, и Он зна на који ће га начин привести спасењу кроз покајање. Тебе је Бог посетио, и ако се покајеш и оставиш пређашње навике, Бог ће ти послати исцељење; а не покајеш ли се, онда ћеш пострадати још више“. – Болесник тада са сузама исповеди пред преподобним Макаријем грехе своје од младости. И преподобни, помоливши се, даде му благослов, а са благословом уједно му поврати и здравље. Потом он постаде свештеник у своме селу, и целог живота није заборављао поуке преподобног Макарија.
Кроз извесно време к преподобноме доведоше јуношу бојарскога рода, Василија Рјасина, који је патио од лудила. Преподобни, видећи патње болесникове и туту људи који га беху довели, би тронут и стаде служити молебан за његово здравље. Када после молитве преподобни осени болесника крсним знаком, он се тог тренутка исцели; и обрадован милошћу Божјом не хте више да се враћа родитељском дому него одлучи да остане у манастиру и прими монашки постриг од преподобног Макарија.
Једном лопови ухватише манастирске волове које братија употребљаваху за пољске радове. Таман крадљивци хтедоше да потерају свој плен, али изненада бише поражени слепилом и дуго лутаху у околини манастира. На крају крајева они се опет обретоше са пленом код манастира. Преподобни Макарије, обилазећи манастирско домаћинство, угледа крадљивце и, као да не зна шта је по среди, упита их зашто су они ту и откуда им волови. Злочинци признадоше своју злу намеру и, бацише се пред ноге преподобноме, молише за опроштај. Преподобни им опрости грех, молитвом их избави од слепила и запрети им да убудуће не помиљшају на слична зла дела.
Устројивши строго манастирско општежиће, и светошћу свога живота и непрекидним трудом привукавши многобројну “ братију, преподобни Макарије још за живота свог успе да материјално осигура издржавање братије. Он поклони своју очевину новооснованом манастиру. Осим споменутог земљепоеедника Ивана Кољаге беху и други постриженици преподобног Макарија, који своја имања преписиваху манастиру и прилагаху ствари и новац. Слава Макаријевих подвига побућивала је многе богате људе те су манастиру поклањали земљу.
Но преподобни Макарије се бринуо не толико о материјалном благу обитељи колико о свом душевном спасењу и о указивању другима пута спасења примером и поуком. Он је поступао по еванђелској речи: Иштите најпре царства Божијега и правде његове, а остало ће вам се све додати (Мт. 6, 33). У таквом живљењу преподобни достиже дубоку старост. Не обазирући се на то што телесне силе његове слабљаху, он продужи предавати се бденију и молитви: ноге његове, као чврсти стубови, стајаху на молитви дан и ноћ. У марту 1483. године он се тешко разболе. Он осети да му се приближује крај и стаде безмолствовати, молитвено тиховати. Потом дозва к себи братију и рече: „Возљубљени оци и чеда! ја, као и сви земнородни, одлазим на пут отаца мојих, а вас предајем Господу Богу, који вас може руководити и дати вам вечно наслеђе. На све могуће начине старајте се о свом спасењу; будите свагда у послу, бдењу и непрестаној молитви; чувајте чистоту душе и тела; не враћајте зло за зло или увреду за увреду. Знајте, братије, ако будем имао слободу пред Господом, онда по одласку мом обитељ ова неће оскудевати него ће се проширити“.
Пошто благослови и изгрли братију, преподобни се удостоји причешћа Светим Тајнама, и рекавши: „Слава Богу за све, амин!“ он предаде дух свој Господу, у осамдесет првој години свога живота, 17. марта 1438. године. Оплакан од братије, преподобни Макарије би погребен близу дрвене цркве, њиме подигнуте. На његовом гробу би начињена дрвена капела и украшена светим иконама.
Подвизи преподобнога за живота створили су поштоваоце њиме основаног манастира и после његове блажене кончине. Прилози су стизали непрестано. У 1521. години трговац Михаило Воронков Дмитровски изјави жељу да на месту старе дрвене цркве подгне цркву од камена. Са благословом епископа Тверског и Кашинског Нила, а при игуману Кољазинског манастира Јоасафу приступи се овоме послу. При раскопавању земљишта налажаху кости раније погребене братије. Но на месту где бејаше погребен преподобни оснивач манастира, нађоше читав ковчег: из њега се шираше миомир. Не смејући га дирати, радници одмах известише игумана Јоасафа, који са умилењем и сузама стаде целивати откопани ковчег, ни за тренутак не сумњајући да је овај драгоцени проналазак – ковчег преподобног Макарија. По наређењу игумана одмах зазвонише у звона, те се сабраше братија и мноштво народа из околине. Одмах направише поред старе цркве шатор и, побожно подигавши ковчег из земље, пренеше га тамо и одслужише парастос над њим. Затим отворише ковчег; из њега се разли још већи миомир, и тело преподобнога, које је тридесет и осам година лежало у земљи, показа се нетрулежно, чак ни ризе не беху натрулеле, и седине старчеве беху светле. Ово се догоди 26. маја 1521. године. Народ са умилењем прослављаше Господа који дивно прославља Своје избранике. Многи болесни и немоћни, који са вером притицаху к новопронаћеним моштима, добијаху исцељење.
Игуман и братија, обрадовани оваком благодаћу, похиташе те известише о томе Дмитровскога кнеза Јурија Ивановича. Послани јеромонах усмено обавести кнеза о свему. Обрадован, кнез стаде чекати писмени извештај од игумана о исцељењима која су се чудесно догодила од моштију. Игуман Јоасаф се постара те бише записана најважнија чудеса од моштију, са именима исцељених, и те записнике посла кнезу. Јуриј Иванович одмах отпутова у Москву, и о свему што се збило у Кољазину извести свога брата, великог кнеза Василија Ивановича, и митрополита Данила. Велики кнез и митрополит наложише кнезу Јурију Ивановичу да лично доћу у Москву бар неколико њих који су добили исцељење од моштију преподобнога. Многи онда од исцељених лично дођоше и посведочише истинитост својих исцељења. Тада велики кнез и митрополит послаше у Кољазински манастир архимандрита московског манастира Чудова Јону да на лицу места испита све што се односи на откриће моштију. Архимандрит Јона дође у Кољазински манастир, убеди се у нетљеност светих моштију преподобног Макарија и у њихову чудотворну силу, и посведочи то у Москви пред великим кнезом и митрополитом.
Тада велики кнез и митрополит сазваше у Москви сабор од епископа архимандрита, игумана и других духовних лица. На сабору бише изложене све околности јављења моштију преподобног Макарија, расмотрен његов свети живот и чудеса како за његова живота, тако и после смрти од његових моштију. Сабор донесе одлуку да се преподобни Макарије Кољазински приброји лику Светих и одреди му као дан празновања: седамнаести март – дан његове кончине, и двадесет шести мај – дан открића његових моштију.
Нетљене мошти преподобног Макарија бише убрзо пренете из привременог шатора у стару дрвену цркву, а затим стављене у нов храстов кивот и свечано изложене на десној страни у новој каменој цркви, подигнутој трговцем Воронковим.
При открићу моштију преподобног Макарија записано је од стране монаха Кољазинског манастира четрнаест чуда. Навешћемо нека од њих. У манастирском сиротишту живљаше убоги човек, по имену Јован: његове ноге беху се сасушиле као дрво, и згрчиле; пуних дванаест година он је само пузио, опирући се рукама на малену штаку. Угледавши једном где свештеници служе молепствије крај кивота преподобнога, он с муком допуза до њих и замоли их да се помоле за њега Господу и Његовом угоднику. Пошто га покропише светом водом и отворише кивот свештеници хтедоше да подигну паћеника да целива свете мошти, но у то исто време његове се ноге исправише, и он сам устаде и целива свете мошти на запрепашћење свих. Од тога времена он постаде потпуно здрав.
Ђакон Кољазинског манастира Андреј дуго је патио од страховитих болова у костима. Њега донесоше к моштима преподобнога; и када их са вером целива, тог часа доби исцељење.
И друга лица исцелише се од разних болести: два манастирска момка – од лудила; једном богомољном скитачу, коме на десној руци три прста беху згрчена и прирасла за длан, исправише се и оздравише, када он са молитвом додирну чудотворчев кивот; једна жена беше сва отекла, а друга беше глува, и обадве се исцелише после усрдне молитве угоднику Божјем; неки младић Григорије, који је десет година непомично лежао узет, би донесен на одру и положен поред кивота преподобнога, и мало по мало он стаде осећати да му се ноге и руке почињу кретати, па напреже снагу и устаде са одра и припаде к светим моштима. Они који га донеше, и сам исцељени, прославише Бога и Његовог угодника.
Једном дође у манастир неки човек, по имену Лаврентије, и исприча да је две године патио од болести у нози, а када је дао обећање да ће се пострићи у Кољазинском манастиру, онда је добио исцељење. На путу за манастир њега нападну разбојници, и он се изранављен врати у Москву. Но тамо га снађе слепило. У недоумици и очајању он се опомену свога обећања да се постриже у обитељи преподобног Макарија и – прогледа. Сада он дође у манастир да испуни своје обећање.
Бојарин Јован дође у Кољазински манастир. При повратку дома игуман благослови богомољца иконом преподобног Макарија. Бојарин код куће много причаше о чудесима преподобнога. Мећу његовим људима беше један узет човек, по имену Теодор, који шест година лежаше у постељи непомичан. Побожни господар његов донесе к њему икону преподобнога и нареди да се отслужи молебан са водоосвећењем. Када болесника покропише светом водом, он устаде са постеље здрав, на удивљење и утеху свих присутних.
Неки Онуфрије, бесомучан, с муком довезен из Новгорода, никако није хтео да се приближи кивоту чудотворца и изговарао је хулне речи, тако да су његови сродници помишљали да га возе натраг, па су се неки чак усудили корити преподобног што није у стању да исцели болесника. Напослетку они ипак решише да га силом привуку к чудотворном кивоту. И чим бесомучник додирну кивот, он јаукну и паде на земљу бацајући пену на уста; присутни помислише да он већ умире, и покропише га светом водом. Но страдалник се изненада освести и стаде потпуно свестан распитивати где се налази. Добивши одговор, он побожно целива мошти преподобнога, узнесе пламену благодарну молитву и, обдаривши манастир, он се здрав врну своме дому.
Предсмртне речи преподобног Макарија оправдаше се: његова обитељ није оскудевала већ се ширила: њу су посећивали московски цареви, и богато је обдаривали. Тако, 1533. године посетио ју је цар Иван Васиљевич Грозни, и подарио јој много земље. У 1599. години дошао је у Кољазинску обитељ цар Борис Годунов са супругом и децом, да се помоли и измоли благослов од утодника Божјег за предостојећи брак принцезе Ксеније са данским принцом Јованом. Посетиоци су донели на дар преподобном Макарију великољепни сребрни кивот, у који су у њиховом присуству премештене богоугодникове мошти.
Као онда, тако и касније, и у најновије време, манастир је напредовао: у њему се обнављали, дозидавали стари храмови и конаци, и зидали нови храмови и нови конаци. Богомољци са свих страна посећују манастир; нарочито се много народа стиче у дане светог Макарија: 17. марта и 26. маја. Овога дана, 26. маја, кивот са светим моштима преподобног Макарија обноси се око главног манастирског храма Пресвете Тројице, у коме се оне и налазе свагда почивајући у отвореном позлаћеном кивоту од сребра.
—————————————————
[1] Кашин – среско место Тверске губерније, на реци Кашинки, с леве стране Волге, 13 километара удаљено од ње.
[2] Кнезовао од 1425. до 1462. године.
[3] У њему се до данашњег дана чува келија преподобног Макарија.
[4] Спомен његов Црква празнује 9. септембра.
[5] Спомен преподобног Пафнутија празнује се 1. маја.
[6] Спомен његов Црква празнује 10. маја.
[7] Спомен његов празнује се 6. јуна.